mandag den 5. marts 2012

Sund mad # 3 - Billige grønsagsfrikadeller - vegetar venlig!

Lige nu står jeg med en vin i hånden, den anden på tastaturet, mens jeg kan høre lyden af mine vegetar frikadeller stege på panden.. Jeg havde en idé til frikadeller baseret på en vegetarbøf jeg fik forleden i SundSult på Elmegade.

Idéen er at rive grønsager, tilsætte mel, vand og buillon til det bliver en fast 'dej' hvorefter det steges på panden som almindelige frikadeller.

Det jeg gjorde:

4 gulerødder
1/2 squash
1 porre
1 1/2 frisk Chili
200 g Røde Linser (for proteinerne)
Oregano
Pulver Chili
Olivenolie
Mel
Evt. groft mel (jeg brugte noget groft, der gav det en fed, fiberrig konsistens)

NB! Brug hellere en lidt for stor skål en for lille

1. Kog vand til linserne på komfuret, men du skyller dem i koldt vand (der kan til tider være sten i)
2. Forbered grønsagerne, mens vi venter på vandet koger op
3. Sæt linserne over kog i 10 min til de er let gule (kog dem hellere for kort end for lang tid, for lang tid vil gøre dem gode til suppe da de smatter ud)
4. Skær chilien, riv gulerødder og squash, skær porren i små tern
5. Tag linserne af kog og hæld det varme vand ud (brug evt. lidt af det til buillon)
6. Kom hele blandingen i skålen, samt de røde linser
7. Tilsæt krydderier
8. Tilsæt mel, groft mel og lidt vand indtil dejen er fast
9. Steg dem i olie på panden (jeg finder at det bliver bedst med lidt for meget, end for lidt olie, da de suger en del og bliver pænere brune/sprøde)


Man kan også stege dem uden olie hvis man har en god pande, men helt ærligt, synes jeg de er bedre med. Ellers kan man evt. erstatte olien hvis man bruger æg i dejen?

Så er det jo bare at eksperimentere til man finder noget der passer ens smag !

God fornøjelse ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar