søndag den 24. juni 2012

Paella (veggie)

Denne her opskrift er helt vildt nem at lave (eftersom jeg kan finde ud af den, er den rimelig børnevenlig). Den er især god, synes jeg, fordi at man ikke behøver andet end de grundlæggende (ris, gurkemeje, løg) førend at man kan tilsætte hvad end man lige har i køleskabet. Det tager ingen tid at lave og ser lækkert ud, så god fornøjelse :)

Det du skal bruge er:

  • 3 dl ris (jasmin eller basmati)
  • 6 dl vand 
  • 1 spsk gurkemeje (eller safran)
  • 1 spsk bouillonpulver 
  • 3 peberfrugter eller alt andet grønt i køleren fx tomater
  • 1,5 dl mandler (rist dem evt først med olie og salt)
  • 1 bundt persille 
  • 1 skalotteløg (eller for mit vedkommende ethvert løg i nærheden)
  • 3 fed hvidløg 
  • 1 porre (eller evt. forårsløg hvis du synes)
  • 0,5 tsk cayenne peber eller evt 0,5 tsk fint hakket rød/grøn chili (helst uden kerner)
  • 2 spsk plantemagarine
  • Salt og peber (men husk at bouillon indeholder salt i forvejen, så smag det til) 
Således gør du: 
  1. Hæld ris, vand, gurkemeje og bouillonpulver ned i en gryde med vand. Rør det hele sammen og lad det koge i 10 min. Dernæst lad det simre under låg i 10 min ved svag varme. Her kan du evt. riste mandlerne på den pande der bruges til wok (= mindre opvask)
  2. Smelt magarine i en wok og tilsæt løgene, porre og cayennepeber. Svits dette et par minutter. 
  3. Tilsæt persille, mandler og peberfrugt og svits det hele videre et par min. 
  4. Bland risblandingen og wokblandingen sammen. Smag det til med salt og peber. 
  5. Server!
Denne opskrift er i øvrigt dækkende til omkring 2 personer, hvor der faktisk er lidt tilovers. 

Non veggie style: Tilsæt evt. rejer eller andet godt fra havet. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar